Mieti jokin omaa elämääsi häiritsevä pulma. Mieti mistä se mahtaa johtua ja kenen vika se alunperin on. Onko tätä jo kestänyt kauankin? Mitä kaikkea haittaa siitä on? Mitä tämä sinusta kertoo? Millainen on olosi nyt? Entä itsetuntosi? Mitä tekisi mieli tehdä?

Entäpä jos edellisen sijasta miettisitkin, mitä haluaisit tämän pulmallisen asiaintilan sijaan: mitä näkisit kun pulma on poistunut? Kuka sen ensimmäiseksi huomaisi ja mitä hän kommentoisi? Mitä kaikkea hyötyjä sinulle ja lähimmillesi tästä koituisi? Milloin on jo tapahtunut jotain tämän tapaista? Mikä sen sai aikaan? Mitä se kertoo sinusta? Millainen on olosi nyt? Entä itsetuntosi? Mitä tekisi mieli tehdä?

Ratkaisukeskeisen työskentelyn ydintä on etsiä voimavaroja ja positiivisia poikkeuksia. Jahdata asioita, jotka kaikesta huolimatta toimivat jo. Ja sitten tehdä lisää sitä mikä toimii. Sillä on taipumus lisätä optimistisuutta, toiveikkuutta ja uskoa onnistumiseen. Ja tietenkin myös sitä itsetuntoa.

– – –

Lue lisää terapia-aiheisia tekstejä terapeuttien blogista. Voit myös toivoa uutta aihetta alla olevalla lomakkeella. Kiitos etukäteen avustasi.